|
Clive Sinclair.
Tak tenhle člověk
to všechno začal...
|
ORIGINÁLNÍ
ANGLICKÉ MODELY
ZX Spectrum
("gumák")
(duben 1982)
CPU: Z80A
3,5MHz (8bitový
procesor)
RAM: 16K nebo
48K
ROM: 16K (I/O
rutiny, Basic... )
x |
16ti barevná (no resp. 15
- BRIGHT na černé je bez účinku :)
grafika 256x192, zvuk (něco jako PC spaeker), I/O zařízení byl magnetofon (nebo
se dalo dokoupit ZX-Microdrive (pásková média - rychlejší záznam dat než
obyč. kazeta)), výstup na TV (anténí), systémová sběrnice (na tu
se připojuje všechno možné), MGF vstup/výstup.
Vyráběly se i modely
se 16 kB RAM, ale model 48kB se prodával 8x lépe.
|
x |
ZX Spectrum+
(říjen 1984)
CPU: Z80A
3,5MHz (8bitový
procesor)
RAM: 48K
ROM: 16K (I/O
rutiny, Basic... )
x |
Přidáno tlačítko RESET
(je přece jen lepší stisknout tlačítko než vytáhnout kabel ze zásuvky...)
a je zde lepší klávesnice.
|
x |
ZX Spectrum
128+
(únor 1986)
CPU: Z80A
3,5469MHz (8bitový
procesor)
RAM: 128K
ROM: 2x 16K (Basic48,
Basic128)
x |
Přidán tříkanálový
zvuk (obvod AY 3-8912), RGB výstup (úroveň TTL), MIDI, RS232.
Paměť RAM je možno využívat
klasicky jako u ZXS 48 (16384 - 65535, tedy 48K), ale adresy 49152...65535 lze
"přehodit" za další paměť. Celkem je k dispozici 5 takových
sekundárních pamětí po 16K.
Jsou k dispozici 2 ROM - po zvolení
48 BASIC v menu se přepne ROM a počítač chová jako ZX Spectrum
48 (nefunguje stránkování do sekundární paměti).
S použitím 128K RAM nastávají
problémy se spouštěním programů na normálním ZXS 48. Programy napsané pouze
pro 128 (využívají sekundární paměti) na něm nefungují.
|
x |
ZX Spectrum 128
+2
(1987)
CPU: Z80A
3,5469MHz (8bitový
procesor)
RAM: 128K
ROM: 2x 16K (Basic48,
Basic128)
x |
Jako ZX Spectrum 128, ale v nové
skříni s novou klávesnici, zabudovaným magnetofonem,
dále konektory pro
joysticky a konektor SOUND
(výstup zvuku - beeper i AY).
V době výroby tohoto modelu už firmu Sinclair koupila firma Amstrad a vyrábí dále
Spektra pod značkou Sinclair.
|
x |
ZX Spectrum 128
+3
(1988)
CPU: Z80A
3,5469MHz (8bitový
procesor)
RAM: 128K
ROM: 4x 16K (I/O
rutiny, Basic48, +3 Basic, příkazy +3DOSu... )
x |
Zcela nový hardware (nová
ULA), vestavěná disketová mechanika (nestandardní 3"), AY, AY výstup
(zvuk může jít buď klasicky přes zesilovač a repro nebo i přímo z
TV), RGB výstup (analogový), MGF vstup/výstup, interface MIDI + RS
232 + Centronics, konektor pro druhou FDD, konektory pro joysticky, změna
zapojení systémového konektoru (kvůli FDD).
Tento model už
není plně kompatibilní se ZX Spectrem 48 (hlavně díky obvodu ULA)!
|
x |
ZX Spectrum 128 +2A (2B)
CPU: Z80A
3,5469MHz (8bitový
procesor)
RAM: 128K
ROM: 4x 16K (I/O
rutiny, Basic48, +3 Basic, příkazy +3DOSu... )
x |
Jako +3, ale místo disketové
mechaniky je opět magnetofon. 2B obsahuje španělskou ROM.
ROMka jako u +3, zůstala tam
podpora +3DOSu - je tedy možné připojit disketovou jednotku. Nutno
podotknout,
že velice nestandardní FDD - 3" (3 palcová).
Ani tento model
není plně kompatibilní se ZX Spectrem 48 (je to totiž kopie +3)!
|
x |
ZX Spectrum Next
CPU:
RAM:
ROM
_____________________________
K počítačům ZX Spectrum, ZX
Spectrum+, 128+, 128 +2, 128 +2A, 128 +2B lze připojit
diskový systém MB02
(FDD 3,5" HD), který umí emulovat i D40(80) (emuluje velice slabě a pomalu). Nebo je možné připojit
u nás běžnou D40/80 (FDD 5,25"/3,5" DD) - u 128iček je ale třeba
menší úprava počítače (jde ale pak použít 128K RAM i v 48K BASICu). Klasické
48ičky (ZXS a ZXS+) lze samozřejmě předělat na 128.
Bližší informace na www.8bc.com
(MB02) a na www.kompaktservis.cz
(D40/80 a úpravy na 128).
|
______________________________
ČESKOSLOVENSKÉ
MODELY
Didaktik Gama
CPU: Z80A 3,5MHz (8bitový
procesor)
RAM: 80K
ROM: 16K (I/O
rutiny, Basic...)
x |
TV výstup (anténí), systémová
sběrnice, paralelní interface 8255, MGF vstup/výstup.
Existuje ve třech verzích -
87, 88, 89
Za zmínku stojí paměť RAM.
Gama má (podobně jako 128) jednu sekundární paměť - 32768...65535 (přineslo
to však více škody než užitku - stránkovaní zajišťuje obvod 8255 a není
tedy možné libovolně připojovat třeba tiskárny).
|
x |
Didaktik M
CPU: Z80A
4MHz (8bitový
procesor)
RAM: 48K
ROM: 16K (I/O
rutiny, Basic...)
x |
TV výstup (anténí), systémová
sběrnice (BUS), MGF vstup/výstup, 2 nestandardní konektory pro joysticky (Kempston
a Sinclair)
Tento počítač
je hodně odlišný od ZXS (uvnitř je ruská ULA-1, 4MHz CPU si vyžádalo
prodloužení obrazovky - kružnice nyní vypadá jako vajíčko, a aby se stroj
srovnal na standardní 3,5MHz, CPU musí být bržděn - má za následek, že některé
instrukce trvají delší a jiné zase kratší dobu oproti dokumentovaným
T-cyklům Z80 CPU).
|
x |
Didaktik
Kompakt
CPU: Z80A
4MHz (8bitový
procesor)
RAM: 48K
ROM: 2x 16K (I/O
rutiny, Basic, MDOS...)
x |
Disketová mechanika DD
3,5" (D80), TV výstup (anténí i SCART), systémová sběrnice
(BUS), MGF vstup/výstup, 2 (CANON 9pin) konektory pro joysticky (Kempston
a Sinclair), paralelní interface 8255, konektor pro připojení druhé mechaniky
(D40/D80).
ULA jako v Mku.
|
x |
Didaktik Gama
192K
(2004)
CPU: Z80A 3,5MHz (8bitový
procesor)
RAM: 192K
ROM: 2x 16K
(Basic48, Basic128)
ULA: 48-ULA6C001E7 (E6) Ferranti (Plessey)
x |
Přidán tříkanálový zvuk (obvod AY
3-8912) zapojený jako ACB stereo, UVY výstup
(úrovně obvodu ULA), paralelní 3-bránový interface (obvod 8255A), RS232
(4-bity brány AY 3-8912 jako u Spectra 128+), deprchátor (obvod pro potlačení
jevu známého jako "pršení v obraze" při nevhodně nastaveném
Interrupt registru), zlepšena citlivost vstupu z
magnetofonu.
Paměť RAM rozdělená na 64K pomalé dynamické RAM a 2x 64K rychlé statické
RAM. Stránkování 100% kompatibilní se Spectrem
128+. Výběr 1. či 2. poloviny rychlé RAM za pomocí registru na portu 255.
Jsou k dispozici 2 ROM - po zvolení 48 BASIC v menu se přepne ROM a počítač
chová jako ZX Spectrum 48 (nefunguje stránkování
do sekundární paměti).
Detailní informace na
http://web.archive.org/web/20100220011153/http://electronics.mysteria.cz/
|
x |
_____________________________
Pouze k Didaktiku Gama lze
připojit MB02. Všechny Didaktiky je možno rozšířit na 128K, přidat
obvod AY (ať už dovnitř nebo jej připojit na BUS (Melodik)) a k Mku a
Gamě lze připojit disketovou jednotku D40 (5,25") nebo D80
(3,5").
Bližší informace na www.8bc.com
(MB02) a na www.kompaktservis.cz
(D40/80 a úpravy na 128).
|
______________________________
Záznamová zařízení
Magnetofon
x |
Tady není co dodat, snad jen
rychlost - 1200 baudů.
|
x |
ZX Microdrive
x |
Anglický výrobek. Páskové zařízení - rychlejší
než u obyčejné magnetofonové kazety. Hodně kritizované zařízení...
|
x |
Delta Disk
x |
Český výrobek. Obsahuje budiče
všech signálu vycházejících z počítače (viz ta malá krabička připojena
k počítači; a je průchozí !!!), disketovou mechaniku, zdroj, 32kB
EPROM (upravena Sinclair ROM+ovládání disku) a 8kB SRAM (proměnné
- ty ale zabírají jen asi 1kB, zbytek je k dispozici uživateli pro libovolné
použiti), dále řadič I8272A (nebo ekvivalent uPD765AC,
Z0765A08PSC, CM609P apod.). Připojit lze max 2 disketové jednotky 3.5"
(DD nebo HD). Formát diskety je 80x18, 256 bytes na sektor. Max
počet souboru na disketě je 408.
Detailní informace na
http://web.archive.org/web/20100220011153/http://electronics.mysteria.cz/
|
x |
D40, D80, D80mini
x |
Systém D40 a D80 vyráběla slovenská firma Didaktik Skalica. Tento výrobek se hodně rozšířil po
českých zemích (a slovenských taky). Jeho hlavní výhodou je to, že je možné ji (myslím disketovou jednotku) připojit a okamžitě
fungovat (MB02 je jen řadič). D40/80 je tvořena zdrojem, mechanikou
(D40 = 5,25 DD; D80 = 3,5 DD; funguje ale i s FDD 3,5" HD), portem na druhou mechaniku
B (max lze připojit 2 mechaniky). Má 16 kB EPROM s operačním systémem nazvaným
M-DOS (oficiální verze jsou 1.0, 1.0+, 2.0), 2 kB SRAM na systémové proměnné,
řadič WD2797
(u novějších modelů pak řadič Intel 8272) a oddělovač datové a adresní sběrnice.
Je zde i paralelní rozhraní s čipem 8255 (např. pro připojení tiskárny).
Standardní formát diskety u D40/D80 je 40/80x09 (stopy x sektory) a 512
bytes na sektor. Pokud připojíte HD mechaniku kapacita se nezvýší (pořád
to bude pracovat jako DD)! Max počet souborů na disketě je 128. Systém
zachovává původní ROM, kterou máte v počítači.
V roce 2020 se objevil řadič s názvem D80mini (autor Billy48),
který obsahuje MDOS 2.0 i 2.1 (lze přepínat).
MDOS je také možné zcela deaktivovat a provozovat tak zařízení společně s divIDE (MDOS3).
Nejde o zařízení včetně zdroje a mechaniky jako tomu bylo u D40/80. D80mini je jen "holý" řadič (podobně jako divIDE) dovolující připojit flopy mechaniku (FDD). Bližší info
zde
|
x |
ZX DISKFACE
QUICK
x |
Tento diskový řadič nabízela
od roku 1993 firma Dataputer. Je založen na WD2797, dají se připojit až
4 mechaniky (5,25"/3,5" ale pouze 720K), operační systém si může
uživatel zvolit sám (DPDOS 4, MDOS, CP/M 2.2). Řadič obsahuje také další
užitečné věci - obvod AY, kempston vstup, Centronics, RS-232.
|
x |
MB02, MB03+
x |
Diskový systém MB02 má port na 4 mechaniky FDD (buď 3,5 nebo 5,25),
standardně formátuje
diskety na 1,8 MB používá adresáře, které mohou mít libovolnou strukturu (nemusí to být zrovna strom),
jeho rychlost je 50kB/s, obsahuje SRAM s operačním systémem (BSDOS) zálohovanou baterií. Není problém
u tohoto DOSu přejít na vyšší verzi nebo si ho upravit dle svých představ (zkuste si upravit
MS-DOS na PC!). Dále
je jeho standardní výbavou i čip Z80 DMA pro přímý přístup do paměti a port na tiskárnu tvořenou
čipem 8255. Systém odpojuje ROM, která je v počítači a
nahradí ji vlastní.
V roce 2020 přišlo na svět i MB03+. Bližší info zde
|
x |
ZX-IDE IF
x |
Interface pro připojení IDE zařízení
(HDD, CD-ROM, CF...) od PVL a Tritola (help Matsoft, Busy aj.).Šlo o první
pokus a dokázaní, že HDD u Speccyho není nic nemožného.
|
x |
DivIDE
(září 2002)
x |
Interface pro připojení IDE zařízení
od Ziloga (Zilog je člověk z ČR a ne ta
slavná firma...). Můžete tedy připojit harddisk, cdrom, zkrátka jakékoliv IDE zařízení.
Pracuje jak na ZXS tak i všech Didakticích.
divIDE umí pracovat ve dvou režimech, buď jako samostatné zařízení s vlastní ROM (8K) a RAM (32K)
a vlastním operačním systémem (demfir,
MDOS3,
esxdos ...)
anebo jako "mrtvé" zařízení, které automaticky nestránkuje do své ROM, ale rozšíří Váš počítač pouze o porty IDE
(MDOS 2.1).
|
x |
DivMMC
x |
Interface pro připojení SD karet. Jde tím vlastně rozšířit divIDE o SD kartu.
Pro čtení/zápis k SD kartě používá další dva porty (#E7 a #EB).
Pozdějí vzniklo i plnohodnotné divMMC EnJOY, které je evolucí celého divIDE.
IDE již k němu tedy připojit nelze (pouze SD), ale zato obsahuje 128K RAM
(lze rozšířit až 512K) a port pro joystick. Je integrován i v současném moderním
klonu ZX Spectrum next.
Bližší info v angličtině zde
|
x |
ostatní
x |
U dalších disketových systémů zmíníme jen názvy (kdyby o nich někdo
napsal pár vět a poslal mi to...): Betadisk, OPUS, +3DOS
(je obsažen v modelech +3 a +2A (+2B má španělskou ROM)), DISCIPLE, +D.
Jiné diskové systémy nám zatím nejsou známy.
|
x |
_____________________________
x |
Uvedené počítače byly (a stále
ještě jsou a taky budou!) velmi oblíbené. Síla je v jejich jednoduchosti - připojení
na obyčejnou TV, ale hlavně se na nich výborně programuje!
Hned po
spuštění počítače je k dispozici BASIC, což je velice jednoduchý jazyk a
zvládne ho každý. Ovšem to nejlepší je, že všude je "inside"
Z80 CPU (= stejná instrukční sada), a tak lze plně využít programovaní přímo
ve strojovém kódu (Assembleru). Pokud znáte
strojový kód, můžete si trochu vylepšit (cizí) program, opravit
v něm chybu, nebo si napsat vlastní rutinku prakticky na cokoliv. Nejhlavnější výhoda
strojového kódu je jeho rychlost (netřeba nic interpretovat).
Ten, kdo se dostane až tam, už Z80 jen tak neopustí...
PC toho nikdy nedosáhne - procesory se vyvíjí neuvěřitelně rychle, přidávají
se nové instrukce a počítač je po určité době jen hromadou železa. Musí
se používat (kvůli kompatibilitě) vyšší programovací jazyky, ovšem čím
vyšší programovací jazyk, tím pomalejší a náročnější je výsledný
program. Řeší se to tak, že se zrychlují procesory, paměti... (já
si troufám tvrdit, že kdyby někdo napsal program na přehrávaní videa ve
strojovém kódu a pak ho přímo v DOSu vyzkoušel, byl by překvapen jaký
procesor pro plynulé přehrávaní přes celou obrazovku stačí. Tohle se ovšem
nikdy nestane, protože assembler je hodně složitý a silně závislý na
instrukční sadě procesoru. Je tedy lepší (spíše ziskovější, ZISK - o
to jde vždy na 1. místě), postavit rychlejší počítač a v co nejjednodušším
jazyku rychle napsat software.)
Assembler -
programovací jazyk, který používá přímo instrukční sadu procesoru. Výsledný
spustitelný program není třeba procesoru nijak "naservírovat", on
jej přímo zpracuje (program je tvořen instrukcemi, které má CPU už v sobě).
vyšší programovací
jazyky - aby procesor pochopil, co po něm vůbec chceme, musí se všechno
převést na úroveň strojového kódu (rozložit na jednotlivé instrukce),
pak jej teprve procesor zpracuje. Rozklad se může provádět buď přímo při
kompilaci programu (tedy výsledný spustitelný program je už rozložen, ale i
tak bude vždycky o něco pomalejší než program napsaný přímo v
assembleru), nebo až při běhu (používaní) programu (třeba BASIC, HTML).
|
x |
Naše povídání ukončíme citátem sira Cliva
Sinclaira:
"Lidé vám řeknou mnohem více,
když s nimi nesouhlasíte".
(c) 2001 MTs & Sweet Factory
(fotky byly staženy z různých stránek
na Internetu)