Clive Sinclair

Tak tenhle člověk to všechno začal...
 
 
 

 

ORIGINÁLNÍ  ANGLICKÉ  MODELY

 

ZX Spectrum
("gumák")
(duben 1982)

CPU: Z80A  3,5MHz (8bitový procesor)
RAM: 16K nebo 48K
ROM: 16K (I/O rutiny, Basic... )
 
x


16ti barevná
(no resp. 15 - BRIGHT na černé je bez účinku :) grafika 256x192, zvuk (něco jako PC spaeker), I/O zařízení byl magnetofon (nebo se dalo dokoupit ZX-Microdrive (pásková média - rychlejší záznam dat než obyč. kazeta)), výstup na TV (anténí), systémová sběrnice (na tu se připojuje všechno možné), MGF vstup/výstup.

Vyráběly se i modely se 16 kB RAM, ale model 48kB se prodával 8x lépe.
 

 
 
ZX Spectrum+
(říjen 1984)

CPU: Z80A  3,5MHz  (8bitový procesor)
RAM: 48K
ROM: 16K (I/O rutiny, Basic... )
 
x


Přidáno tlačítko RESET
(je přece jen lepší stisknout tlačítko než vytáhnout kabel ze zásuvky...) a je zde lepší klávesnice.
 

 
 
ZX Spectrum 128+
(únor 1986)

CPU: Z80A  3,5469MHz  (8bitový procesor)
RAM: 128K
ROM: 2x 16K (Basic48, Basic128)
 
x

 
Přidán
tříkanálový zvuk (obvod AY 3-8912), RGB výstup (úroveň TTL), MIDI, RS232.

Paměť RAM je možno využívat klasicky jako u ZXS 48 (16384 - 65535, tedy 48K), ale adresy 49152...65535 lze "přehodit" za další paměť. Celkem je k dispozici 5 takových sekundárních pamětí po 16K.

Jsou k dispozici 2 ROM - po zvolení 48 BASIC  v menu se přepne ROM a počítač chová jako ZX Spectrum 48 (nefunguje stránkování do sekundární paměti).

S použitím 128K RAM nastávají problémy se spouštěním programů na normálním ZXS 48. Programy napsané pouze pro 128 (využívají sekundární paměti) na něm nefungují.


  

 
 
ZX Spectrum 128 +2
(1987)

CPU: Z80A  3,5469MHz  (8bitový procesor)
RAM: 128K
ROM: 2x 16K (Basic48, Basic128)
 
x

 
Jako ZX Spectrum 128, ale v nové skříni s novou klávesnici, zabudovaným magnetofonem, dále konektory pro joysticky a konektor SOUND (výstup zvuku - beeper i AY).
 
V době výroby tohoto modelu už firmu Sinclair koupila firma Amstrad a vyrábí dále Spektra pod značkou Sinclair.


 


 
ZX Spectrum 128 +3
(1988)

 

CPU: Z80A  3,5469MHz  (8bitový procesor)
RAM: 128K
ROM: 4x 16K (I/O rutiny, Basic48, +3 Basic, příkazy +3DOSu... )
 
x

 
Zcela nový hardware (nová ULA), vestavěná disketová mechanika (nestandardní 3"), AY, AY výstup (zvuk může jít buď klasicky přes zesilovač a repro nebo i přímo z TV), RGB výstup (analogový), MGF vstup/výstup, interface MIDI + RS 232 + Centronics, konektor pro druhou FDD, konektory pro joysticky, změna zapojení systémového konektoru (kvůli FDD).
 
Tento model už není plně kompatibilní se ZX Spectrem 48 (hlavně díky obvodu ULA)!


 

 

ZX Spectrum 128 +2A (2B)

 

CPU: Z80A  3,5469MHz  (8bitový procesor)
RAM: 128K
ROM: 4x 16K (I/O rutiny, Basic48, +3 Basic, příkazy +3DOSu... )
  
x

 
Jako +3, ale místo disketové mechaniky je opět magnetofon. 2B obsahuje španělskou ROM.
 
ROMka jako u +3, zůstala tam podpora +3DOSu - je tedy možné připojit disketovou jednotku. Nutno podotknout, že velice nestandardní FDD - 3" (3 palcová).

 
Ani tento model není plně kompatibilní se ZX Spectrem 48 (je to totiž kopie +3)!


 

 

ZX Spectrum Next

 

CPU:
RAM:
ROM
  
x

https://www.specnext.com

_____________________________

 

 
K počítačům ZX Spectrum, ZX Spectrum+, 128+, 128 +2, 128 +2A, 128 +2B lze připojit diskový systém MB02 (FDD 3,5" HD), který umí emulovat i D40(80) (emuluje velice slabě a pomalu). Nebo je možné připojit u nás běžnou D40/80 (FDD 5,25"/3,5" DD) - u 128iček je ale třeba menší úprava počítače (jde ale pak použít 128K RAM i v 48K BASICu). Klasické 48ičky (ZXS a ZXS+) lze samozřejmě předělat na 128

Bližší informace na www.8bc.com (MB02) a na www.kompaktservis.cz (D40/80 a úpravy na 128).
 

______________________________

 

ČESKOSLOVENSKÉ  MODELY

 

Didaktik Gama

CPU: Z80A  3,5MHz (8bitový procesor)
RAM: 80K
ROM: 16K (I/O rutiny, Basic...)
 
x

 
TV výstup (anténí), systémová sběrnice, paralelní interface 8255, MGF vstup/výstup.

Existuje ve třech verzích - 87, 88, 89

Za zmínku stojí paměť RAM. Gama má (podobně jako 128) jednu sekundární paměť - 32768...65535 (přineslo to však více škody než užitku - stránkovaní zajišťuje obvod 8255 a není tedy možné libovolně připojovat třeba tiskárny).
 

 

Didaktik M

CPU: Z80A  4MHz (8bitový procesor)
RAM: 48K
ROM: 16K (I/O rutiny, Basic...)
 
x


TV výstup (anténí), systémová sběrnice (BUS), MGF vstup/výstup, 2 nestandardní konektory pro joysticky (Kempston a Sinclair)

Tento počítač je hodně odlišný od ZXS
(uvnitř je ruská ULA-1, 4MHz CPU si vyžádalo prodloužení obrazovky - kružnice nyní vypadá jako vajíčko, a aby se stroj srovnal na standardní 3,5MHz, CPU musí být bržděn - má za následek, že některé instrukce trvají delší a jiné zase kratší dobu oproti dokumentovaným T-cyklům Z80 CPU).
  

 

Didaktik Kompakt

CPU: Z80A  4MHz (8bitový procesor)
RAM: 48K
ROM: 2x 16K (I/O rutiny, Basic, MDOS...)
 
x


Disketová mechanika DD 3,5"
(D80), TV výstup (anténí i SCART), systémová sběrnice (BUS), MGF vstup/výstup, 2 (CANON 9pin) konektory pro joysticky (Kempston a Sinclair), paralelní interface 8255, konektor pro připojení druhé mechaniky (D40/D80).

ULA jako v Mku.
   

 

Didaktik Gama 192K
(2004)

CPU: Z80A  3,5MHz (8bitový procesor)

RAM: 192K
ROM: 2x 16K (Basic48, Basic128)
ULA: 48-ULA6C001E7 (E6) Ferranti (Plessey)
 
x

 
Přidán tříkanálový zvuk (obvod AY 3-8912) zapojený jako ACB stereo, UVY výstup (úrovně obvodu ULA), paralelní 3-bránový interface (obvod 8255A), RS232 (4-bity brány AY 3-8912 jako u Spectra 128+), deprchátor (obvod pro potlačení jevu známého jako "pršení v obraze" při nevhodně nastaveném Interrupt registru), zlepšena citlivost vstupu z magnetofonu. 

Paměť RAM rozdělená na 64K pomalé dynamické RAM a 2x 64K rychlé statické
RAM. Stránkování 100% kompatibilní se Spectrem 128+. Výběr 1. či 2. poloviny rychlé RAM za pomocí registru na portu 255.

Jsou k dispozici 2 ROM - po zvolení 48 BASIC v menu se přepne ROM a počítač
chová jako ZX Spectrum 48 (nefunguje stránkování do sekundární paměti).


Detailní informace na  http://web.archive.org/web/20100220011153/http://electronics.mysteria.cz/
 

_____________________________
 


Pouze k Didaktiku Gama lze připojit MB02. Všechny Didaktiky je možno rozšířit na 128K, přidat obvod AY (ať už dovnitř nebo jej připojit na BUS (Melodik)) a k Mku a Gamě lze připojit disketovou jednotku D40 (5,25") nebo D80 (3,5").

Bližší informace na www.8bc.com (MB02) a na www.kompaktservis.cz (D40/80 a úpravy na 128).
 

______________________________

 

Záznamová zařízení

 

Magnetofon

x


Tady není co dodat, snad jen rychlost - 1200 baudů.
 

 

ZX Microdrive

x


Anglický výrobek. Páskové zařízení - rychlejší než u obyčejné magnetofonové kazety. Hodně kritizované zařízení...
 

 

Delta Disk

x


Český výrobek. Obsahuje budiče všech signálu vycházejících z počítače (viz ta malá krabička připojena k počítači; a je průchozí !!!), disketovou mechaniku, zdroj, 32kB EPROM (upravena Sinclair ROM+ovládání disku) a 8kB SRAM (proměnné - ty ale zabírají jen asi 1kB, zbytek je k dispozici uživateli pro libovolné použiti), dále řadič I8272A (nebo ekvivalent uPD765AC, Z0765A08PSC, CM609P apod.). Připojit lze max 2 disketové jednotky 3.5" (DD nebo HD). Formát diskety je 80x18, 256 bytes na sektor. Max počet souboru na disketě je 408.

Detailní informace na  http://web.archive.org/web/20100220011153/http://electronics.mysteria.cz/
 

 

D40, D80, D80mini

    

x


Systém D40 a D80 vyráběla slovenská firma Didaktik Skalica. Tento výrobek se hodně rozšířil po českých zemích (a slovenských taky). Jeho hlavní výhodou je to, že je možné ji (myslím disketovou jednotku) připojit a okamžitě fungovat (MB02 je jen řadič). D40/80 je tvořena zdrojem, mechanikou (D40 = 5,25 DD; D80 = 3,5 DD; funguje ale i s FDD 3,5" HD), portem na druhou mechaniku B (max lze připojit 2 mechaniky). Má 16 kB EPROM s operačním systémem nazvaným M-DOS (oficiální verze jsou 1.0, 1.0+, 2.0), 2 kB SRAM na systémové proměnné, řadič WD2797 (u novějších modelů pak řadič Intel 8272) a oddělovač datové a adresní sběrnice. Je zde i paralelní rozhraní s čipem 8255 (např. pro připojení tiskárny). Standardní formát diskety u D40/D80 je 40/80x09 (stopy x sektory) a 512 bytes na sektor. Pokud připojíte HD mechaniku kapacita se nezvýší (pořád to bude pracovat jako DD)! Max počet souborů na disketě je 128. Systém zachovává původní ROM, kterou máte v počítači.

V roce 2020 se objevil řadič s názvem D80mini (autor Billy48), který obsahuje MDOS 2.0 i 2.1 (lze přepínat). MDOS je také možné zcela deaktivovat a provozovat tak zařízení společně s divIDE (MDOS3). Nejde o zařízení včetně zdroje a mechaniky jako tomu bylo u D40/80. D80mini je jen "holý" řadič (podobně jako divIDE) dovolující připojit flopy mechaniku (FDD). Bližší info zde

 

ZX DISKFACE QUICK

x


Tento diskový řadič nabízela od roku 1993 firma Dataputer. Je založen na WD2797, dají se připojit až 4 mechaniky (5,25"/3,5" ale pouze 720K), operační systém si může uživatel zvolit sám (DPDOS 4, MDOS, CP/M 2.2). Řadič obsahuje také další užitečné věci - obvod AY, kempston vstup, Centronics, RS-232.

 

 

MB02, MB03+

    

x


Diskový systém MB02 má port na 4 mechaniky FDD (buď 3,5 nebo 5,25), standardně formátuje diskety na 1,8 MB používá adresáře, které mohou mít libovolnou strukturu (nemusí to být zrovna strom), jeho rychlost je 50kB/s, obsahuje SRAM s operačním systémem (BSDOS) zálohovanou baterií. Není problém u tohoto DOSu přejít na vyšší verzi nebo si ho upravit dle svých představ (zkuste si upravit MS-DOS na PC!). Dále je jeho standardní výbavou i čip Z80 DMA pro přímý přístup do paměti a port na tiskárnu tvořenou čipem 8255. Systém odpojuje ROM, která je v počítači a nahradí ji vlastní.

V roce 2020 přišlo na svět i MB03+. Bližší info zde

 

ZX-IDE IF

x


Interface pro připojení IDE zařízení (HDD, CD-ROM, CF...) od PVL a Tritola (help Matsoft, Busy aj.).Šlo o první pokus a dokázaní, že HDD u Speccyho není nic nemožného.

 

 

DivIDE
(září 2002)

x


Interface pro připojení IDE zařízení od Ziloga (Zilog je člověk z ČR a ne ta slavná firma...). Můžete tedy připojit harddisk, cdrom, zkrátka jakékoliv IDE zařízení. Pracuje jak na ZXS tak i všech Didakticích. divIDE umí pracovat ve dvou režimech, buď jako samostatné zařízení s vlastní ROM (8K) a RAM (32K) a vlastním operačním systémem (demfir, MDOS3, esxdos ...) anebo jako "mrtvé" zařízení, které automaticky nestránkuje do své ROM, ale rozšíří Váš počítač pouze o porty IDE (MDOS 2.1).

Všecho důležité byste měli najít na http://www.divide.cz
 

 

DivMMC

x


Interface pro připojení SD karet. Jde tím vlastně rozšířit divIDE o SD kartu. Pro čtení/zápis k SD kartě používá další dva porty (#E7 a #EB). Pozdějí vzniklo i plnohodnotné divMMC EnJOY, které je evolucí celého divIDE. IDE již k němu tedy připojit nelze (pouze SD), ale zato obsahuje 128K RAM (lze rozšířit až 512K) a port pro joystick. Je integrován i v současném moderním klonu ZX Spectrum next.

Bližší info v angličtině zde 
 

 

ostatní

x


U dalších disketových systémů zmíníme jen názvy (kdyby o nich někdo napsal pár vět a poslal mi to...): Betadisk, OPUS, +3DOS (je obsažen v modelech +3 a +2A (+2B má španělskou ROM)), DISCIPLE, +D. Jiné diskové systémy nám zatím nejsou známy.

 

 
 
_____________________________

x


Uvedené počítače byly (a stále ještě jsou a taky budou!) velmi oblíbené. Síla je v jejich jednoduchosti - připojení na obyčejnou TV, ale hlavně se na nich výborně programuje! Hned po spuštění počítače je k dispozici BASIC, což je velice jednoduchý jazyk a zvládne ho každý. Ovšem to nejlepší je, že všude je "inside" Z80 CPU (= stejná instrukční sada), a tak lze plně využít programovaní přímo ve strojovém kódu (Assembleru). Pokud znáte strojový kód, můžete si trochu vylepšit (cizí) program, opravit v něm chybu, nebo si napsat vlastní rutinku prakticky na cokoliv. Nejhlavnější výhoda strojového kódu je jeho rychlost (netřeba nic interpretovat). Ten, kdo se dostane až tam, už Z80 jen tak neopustí... PC toho nikdy nedosáhne - procesory se vyvíjí neuvěřitelně rychle, přidávají se nové instrukce a počítač je po určité době jen hromadou železa. Musí se používat (kvůli kompatibilitě) vyšší programovací jazyky, ovšem čím vyšší programovací jazyk, tím pomalejší a náročnější je výsledný program. Řeší se to tak, že se zrychlují procesory, paměti... (já si troufám tvrdit, že kdyby někdo napsal program na přehrávaní videa ve strojovém kódu a pak ho přímo v DOSu vyzkoušel, byl by překvapen jaký procesor pro plynulé přehrávaní přes celou obrazovku stačí. Tohle se ovšem nikdy nestane, protože assembler je hodně složitý a silně závislý na instrukční sadě procesoru. Je tedy lepší (spíše ziskovější, ZISK - o to jde vždy na 1. místě), postavit rychlejší počítač a v co nejjednodušším jazyku rychle napsat software.)

Assembler - programovací jazyk, který používá přímo instrukční sadu procesoru. Výsledný spustitelný program není třeba procesoru nijak "naservírovat", on jej přímo zpracuje (program je tvořen instrukcemi, které má CPU už v sobě). 

vyšší programovací jazyky - aby procesor pochopil, co po něm vůbec chceme, musí se všechno převést na úroveň strojového kódu (rozložit na jednotlivé instrukce), pak jej teprve procesor zpracuje. Rozklad se může provádět buď přímo při kompilaci programu (tedy výsledný spustitelný program je už rozložen, ale i tak bude vždycky o něco pomalejší než program napsaný přímo v assembleru), nebo až při běhu (používaní) programu (třeba BASIC, HTML).
 

 Naše povídání ukončíme citátem sira Cliva Sinclaira:
"Lidé vám řeknou mnohem více, když s nimi nesouhlasíte".

 
(c) 2001 MTs & Sweet Factory
(fotky byly staženy z různých stránek na Internetu)